Nasza koncepcja
KONCEPCJA PRACY
PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO
GMINY LUBIEWO
BOROWIACKA TĘCZA
WIZJA NASZEGO PRZEDSZKOLA
Jesteśmy przedszkolem rozpoznawalnym w środowisku lokalnym, które ma swój własny styl i nazwę „Borowiacka Tęcza”.
Dzieci wychowujemy w duchu tradycji regionalnych i szacunku dla wartości narodowych z zaangażowanymi rodzicami i kompetentną kadrą pedagogiczną, wrażliwą na potrzeby indywidualne dziecka, gwarantującą wszechstronny rozwój jego osobowości z wykorzystaniem nowoczesnych metod nauczania.
Naszym mottem są słowa Cypriana Kamila Norwida:
„ … aby drogę mierzyć przyszłą,
trzeba-ć pomnieć skąd się wyszło…”
MISJA NASZEGO PRZEDSZKOLA
Nasze przedszkole poprzez realizację idei „Borowiackiej Tęczy” składającej się z trzech „borowiackich” kolorów, obejmuje swoim ciepłym, radosnym
i przyjaznym wpływem pracę wszystkich grup przedszkolnych w Bysławiu
i Lubiewie.
Poprzez organizację życia przedszkolnego uwarunkowanego ideą „kolorowych dni” zapoznajemy dzieci z tradycjami borowiackimi.
DZIEŃ ŻÓŁTY – codzienne życie Borowiaków
DZIEŃ POMARAŃCZOWY – gwara, tańce, przyśpiewki
DZIEŃ BRĄZOWY – twórczość ludowa
DZIEŃ ZIELONY – borowiackie jadło
W naszej pracy każde dziecko jest dla nas ważne. Zrobimy wszystko, aby
w naszym przedszkolu czuło się akceptowane i bezpieczne.
Traktujemy każde dziecko indywidualnie dbając o przestrzeganie jego praw przez wszystkich pracowników.
Wychowujemy dzieci w duchu tradycji regionalnych i szacunku dla wartości narodowych, angażując rodziców w codzienną pracę przedszkola.
Charakter i najważniejsze kierunki pracy przedszkola zawarte są
w słowach naszego hymnu:
„Borowiacka Tęcza – tak się nazywany,
Borowiaków przeszłość chętnie odkrywamy. Żółty to jest ciepło, radość – pomarańczowy, Brązowy to mądrość, zielony – świerkowy.”
ŻÓŁTY – CIEPŁO
- Zapewniamy dzieciom poczucie bezpieczeństwa i ciepłą rodzinną atmosferę
- Otaczamy każde dziecko ciepłem i przyjaźnią pamiętając o jego potrzebach
i indywidualnym rozwoju - Dbamy o spokojną i ciepłą adaptację dzieci w przedszkolu
- Dbamy o ciepłe, partnerskie kontakty z rodzicami, którzy czują się współodpowiedzialni za funkcjonowanie przedszkola i jego wizerunek
w środowisku - Mamy ciepłe, kolorowe i bezpieczne sale, których wygląd odzwierciedla charakter przedszkola
- Dbamy o ciepłe kontakty ze środowiskiem lokalnym, organizacjami i instytucjami działającymi w naszym środowisku
POMARAŃCZOWY – RADOŚĆ
- Stwarzamy sytuacje do radosnej zabawy wszystkich dzieci
- Uczymy dzieci radosnego i zgodnego współdziałania z innymi realizując program wychowawczy „Słoneczny Przedszkolak Borowiackiej Tęczy”
- W radosny sposób umożliwiamy dzieciom zdobywania wiedzy o świecie
i otaczającej nas rzeczywistości - Organizujemy radosne uroczystości i imprezy dla dzieci i rodziców
- Promujemy i przestrzegamy zasad wynikających z Konwencji o Prawach dziecka
- Promujemy radosne przedszkole w środowisku lokalnym
BRĄZOWY – MĄDROŚĆ
- Stosujemy nowatorskie i twórcze metody pobudzające aktywność dzieci, m. im. Metoda Dobrego Startu, klucz do uczenia się – moduł matematyczny, odimienna metoda nauki czytania dr Ireny Majchrzak , ruch rozwijający gimnastyka ekspresyjna, gimnastyka rytmiczna, pedagogika zabawy, zabawy paluszkowe
- Indywidualnie wspomagamy rozwój dziecka
- Umożliwiamy dzieciom rozwój ich zainteresowań i zdolności poprzez udział dzieci w konkursach przedszkolnych i pozaprzedszkolnych
- Pomagamy dzieciom i rodzicom w poznawaniu i podtrzymywaniu tradycji regionu borowiackiego
- Dbamy o wysoki poziom pracy dydaktyczno – wychowawczej i opiekuńczej,
a także atrakcyjną ofertę edukacyjną - Przygotowujemy dzieci do rozpoczęcia nauki w szkole
ZIELONY – ŚWIERKOWY
- Naśladujemy naszych przodków żyjących w zgodzie z naturą – Borowiaków
- Umożliwiamy dzieciom bezpośredni kontakt ze środowiskiem naturalnym
- Znamy i promujemy sposoby dbania o środowisko.
- Uczymy dzieci dbania o czystość i porządek w najbliższym otoczeniu.
- Rozumiemy konieczność sortowania odpadów.
- Uczestniczymy w programie antynikotynowym „Czyste powietrze wokół nas”
- Czynnie uczestniczymy w akcji „Sprzątanie Świata” i „Dzień Ziemi”.
- Jesteśmy przyjaciółmi przyrody i wszystkich żywych stworzeń.
- Promujemy sportowy styl życia wśród dzieci i rodziców
Formy współpracy z rodzicami:
- zebrania ogólne z rodzicami oraz Radą Rodziców,
- zebrania grupowe,
- zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci,
- konsultacje indywidualne,
- prowadzenie kącika dla rodziców (informacje, eksponowanie prac,),
- comiesięczne gazetki dla rodziców informujące o realizowanej tematyce,
- „Poczta przedszkolna”
- organizowanie zajęć otwartych dla rodziców,
- organizacja warsztatów i szkoleń dla rodziców,
- organizacja uroczystości, inscenizacji, konkursów, festynów, zabawy karnawałowej dla rodziców
- włączenie rodziców do organizacji imprez przedszkolnych,
- angażowanie rodziców w pracę na rzecz przedszkola i poszczególnych grup
Sposoby współpracy ze środowiskiem lokalnym
- Współpraca z innymi przedszkolami i szkołami:
- przedszkolaki uczestniczą w przeglądach i konkursach, wspólnie
z innymi przedszkolami, - prezentacja przedstawień przygotowywanych przez dzieci ze szkoły
- zapraszanie koleżanek z innych placówek w celu prezentowania pracy, szkolenia, warsztatów i wymiany doświadczeń,
- badanie losów absolwentów
- Współpraca z innymi instytucjami:
- Radą Sołecką
- Kołem Gospodyń Wiejskich
- Frantówkami Bysławskimi
- Domem Kultury w Lubiewie
- Świetlicą wiejska w Bysławiu
- Ochotniczą Strażą Pożarną
- Posterunkiem Policji
- Tucholskim Parkiem Krajobrazowym
- Muzeum Borów Tucholskich
- Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Tucholi
- Powiatową Stacją Sanitarno – Epidemiologiczną w Tucholi
- Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Lubiewie
- Nadleśnictwem Zamrzenica
- Sponsorami
Kryteria sukcesu
- Wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci.
- Wzbogacenie oferty edukacyjnej przedszkola.
- Wzrost skuteczności pracy nauczycieli.
- Upowszechnienie i akceptacja praw dziecka.
- Zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem.
- Poprawa stanu przedszkolnego placu zabaw
- Realizacja autorskich programów edukacyjnych, profilaktycznego i wychowawczego.
- Zacieśnienie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole.
- Wprowadzenie skutecznego systemu diagnozowania dzieci oraz ich potrzeb rozwojowych.
- Upowszechnienie wiedzy o działalności przedszkola w środowisku.
- Liczny udział dzieci w konkursach, turniejach itp.
- Wzrost zadowolenia nauczycieli z dobrze spełnionego obowiązku i motywacji
w dążeniu do osiągnięcia sukcesu.
Lp. | DZIAŁANIA | 2012/2013 | 2013/2014 | 2014/2015 | 2015/2016 | 2016/2017 | UWAGI |
1. | Zapoznanie rodziców z koncepcją pracy przedszkola, wprowadzenie zaproponowanych przez rodziców zmian. | X
|
X | X | X | X | |
2. | Wybór wspólnie z rodzicami nazwy dla przedszkola. | X | |||||
3. | Zorganizowanie „kolorowych dni” w przedszkolu dających dzieciom radość odświętny charakter codziennemu dniu. | X
|
X | X
|
X
|
x
|
|
4. | Organizowanie festynów przedszkolnych dla całego środowiska lokalnego. | X | X | X | X | X | |
5. | Wybór nowych metod dydaktycznych przygotowujących dzieci do podjęcia nauki w szkole. | X | |||||
6. | Włączenie środowiska lokalnego w codzienną pracę przedszkola – opracowanie planu współpracy ze środowiskiem lokalnym | X | X | ||||
7. | Promocja pracy przedszkola w prasie lokalnej. | X | X | X | X | X | |
8. | Podjęcie działań związanych z nadaniem przedszkolu imienia. | X | |||||
9. | Zorganizowanie uroczystości nadania imienia przedszkolu | X | |||||
10. | Opracowanie logo przedszkola | X | |||||
11. | Stworzenie i prowadzenie strony internetowej przedszkola. | X | |||||
12. | Zmiana wizerunku przedszkola – zmiana nazw grup przedszkolnych odzwierciedlających charakter przedszkola – kolorystyka sal. |
X |
|||||
13. | Uszycie strojów regionalnych dla każdego przedszkolaka. | X | |||||
14. | Zakup nowych mebli do sal przedszkolnych. | X | x | ||||
15. | Wzbogacenie bazy przedszkola o nowoczesny sprzęt komputerowy, nagłaśniający i nagrywający. |
X |
Hymn naszego przedszkola:
„Borowiacka Tęcza”
- Chociaż świat dokoła dziwny jest i wielki a my tacy mali, mali jak kropelki.
Ref: Podajmy sobie ręce i stwórzmy naszą tęczę, borowiackie kolory, przedszkola walory.
- „Borowiacka Tęcza” tak się nazywamy, Borowiaków przeszłość chętnie odkrywamy.
Ref: Podajmy sobie ręce i stwórzmy naszą tęczę, borowiackie kolory, przedszkola walory.
- Żółty to jest ciepło, radość pomarańczowy, brązowy to mądrość, zielony świerkowy.
Ref: Podajmy sobie ręce i stwórzmy naszą tęczę, borowiackie kolory, przedszkola walory.
- Żabki, Sowy, Pszczółki, Misie i Wiewiórki, to są nasze grupy, wszystkie przyjaciółki.
Ref: Podajmy sobie ręce i stwórzmy naszą tęczę, borowiackie kolory, przedszkola walory.