Statut
STATUT
PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO
GMINY LUBIEWO
„BOROWIACKA TĘCZA”
BYSŁAW 2017
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1
- Przedszkole Samorządowe Gminy Lubiewo „Borowiacka Tęcza”, zwane dalej „przedszkolem” jest placówką publiczną, działającą na podstawie:
- Uchwały Rady Gminy w Lubiewie Nr XXXII/205/2009 z dnia 07.10.2009 r.
w sprawie utworzenia Przedszkola Samorządowego Gminy Lubiewo jako jednostki budżetowej, - Ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela z późń. zm.
- Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty z późn. zm
- Ustawy z dnia 13 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe
- niniejszego statutu
- Przedszkole swoją działalnością obejmuje Gminę Lubiewo. Siedziby przedszkola znajdują się w:
– Bysławiu, ul. Kwiatowa 9
– Lubiewie, ul. Wojska Polskiego 16
– Sucha, ul. Główna 15 - Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Lubiewo z siedzibą w Lubiewie
Hallera 9 - Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Kujawsko – Pomorski Kurator Oświaty w Bydgoszczy.
- Ustalona nazwa używana przez przedszkole znajduje się na pieczątce
o następującej treści:
Przedszkole Samorządowe
Gminy Lubiewo
„BOROWIACKA TĘCZA”
ul. Kwiatowa 9
89 – 510 Bysław
tel. (052) 3349909 w. 23
NIP 561 – 15 – 88 – 290
- Z dniem 1 czerwca 2014 r. przedszkolu nadane zostało imię „Borowiacka Tęcza” na mocy Uchwały Rady Gminy Lubiewo Nr XLVI/251/2014 z dnia 16.05.2014
- Przedszkole posiada logo używane do celów promocyjnych. Wzór logo oraz zasady jego stosowania określa dyrektor przedszkola w drodze zarządzenia.
§2
- Ilekroć w dalszej treści statutu użyte zostanie określenie: przedszkole – należy przez to rozumieć Przedszkole Samorządowe Gminy Lubiewo;
– nauczyciel – należy przez to rozumieć także wychowawcę i innego pracownika pedagogicznego przedszkola;
– dyrektor przedszkola – należy przez to rozumieć dyrektora Przedszkola Samorządowego Gminy Lubiewo;
– rodzice – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
– dzieci – należy przez to rozumieć również wychowanków przedszkola, o którym mowa w §1 ust. 1;
– podstawa programowa wychowania przedszkolnego – należy przez to rozumieć obowiązkowy zestaw celów kształcenia i treści nauczania, w tym umiejętności, opisane w formie ogólnych i szczegółowych wymagań dotyczących wiedzy
i umiejętności, które powinien posiadać wychowanek po zakończeniu określonego etapu edukacyjnego uwzględnione w programach wychowania przedszkolnego, a także warunki i sposób realizacji podstawy programowej;
– program wychowania przedszkolnego – należy przez to rozumieć opis sposobu realizacji celów wychowania oraz treści nauczania ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego;
– ustawa o systemie oświaty – należy przez to rozumieć Ustawę z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty z póź. zm.
– karta nauczyciela – należy przez to rozumieć Ustawę z dnia 26 stycznia 1982r. Karta nauczyciela, z póź. zm.
– ustawa Prawo oświatowe – należy przez to rozumieć Ustawę z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe;
– indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny – należy przez to rozumieć program nauczania dostosowany do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, uwzględniający zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, opracowany dla ucznia objętego kształceniem specjalnym;
– organ sprawujący nadzór pedagogiczny – należy przez to rozumieć Kujawsko – Pomorskiego Kuratora Oświaty w Bydgoszczy;
– organ prowadzący – należy przez to rozumieć Gminę Lubiewo.
§3
- Przedszkole jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest przez: Gminę Lubiewo, rodziców w formie opłat stałych za pobyt dziecka w przedszkolu.
- Uzyskane wpływy odprowadzane są na wydzielony dla przedszkola rachunek bankowy.
- Obsługa finansowo – księgowa prowadzona jest przez Urząd Gminy Lubiewo.
§4
- Usługi świadczone przez przedszkole w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego są realizowane bezpłatnie w wymiarze 5 godz.
- Opłaty za świadczenia wykraczające poza podstawę programową ustala Rada Gminy zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Opłata stała za nieobecność dziecka w przedszkolu podlega zwrotowi.
- Przedszkole organizuje odpłatne dożywianie dzieci przez catering organizowana przez dostawcę wybranego w drodze zapytania o cenę organizowanego przez Urząd Gminy Lubiewo lub Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Lubiewie.
- Wysokość dziennej stawki żywieniowej ustala dyrektor przedszkola w porozumieniu z firmą, z którą aktualnie podpisana jest umowa na świadczenie usług gastronomicznych.
- Organ prowadzący przedszkole może zwolnić rodziców z całości lub części opłat, o których mowa ust. 2 w przypadku trudnej sytuacji materialnej rodziny lub w uzasadnionych przypadkach losowych.
- Czas pobytu dziecka w przedszkolu oraz spożywane posiłki rodzice (prawni opiekunowie) deklarują w momencie przyjęcia dziecka do przedszkola i podpisaniu umowy z przedszkolem. Wszelkie zmiany tej części umowy w trakcie roku szkolnego wymagają pisemnego wystąpienia do dyrektora przedszkola. Dyrektor uwzględnia zmiany z pierwszym dniem kolejnego miesiąca.
- Opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu reguluje się z dołu do 15-tego każdego miesiąca na konto przedszkola.
ROZDZIAŁ II
ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA
§5
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok z wyłączeniem przerwy wakacyjnej ustalonej w uzgodnieniu z organem prowadzącym.
- Przedszkole jest czynne 9,5 godziny dziennie od 6.30 do 16.00 od poniedziałku do piątku.
- Dzienny czas pracy przedszkola ustalany jest z organem prowadzącym na dany rok szkolny z uwzględnieniem aktualnych potrzeb środowiska.
- Czas realizacji bezpłatnych zajęć w przedszkolu dotyczących realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego ustala dyrektor przedszkola w porozumieniu z organem prowadzącym.
- Przerwa wakacyjna ustalana jest przez organ prowadzący na wniosek dyrektora
i zatwierdzana w arkuszu organizacyjnym przedszkola na dany rok szkolny. - Organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola w terminie do 21 kwietnia danego roku szkolnego.
- Arkusz organizacyjny przedszkola zatwierdza organ prowadzący przedszkola zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Arkusz organizacyjny określa w szczególności:
- liczbę oddziałów;
- liczbę uczniów w poszczególnych oddziałach;
- czas pracy przedszkola oraz poszczególnych oddziałów;
- tygodniowy wymiar zajęć dodatkowych, w tym religii i logopedii
- wymiar zajęć czesnego wspomagania rozwoju dzieci
- liczbę pracowników ogółem, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze
- liczbę nauczycieli wraz z informacją o ich kwalifikacjach
- liczbę pracowników administracji i obsługi oraz etatów przeliczeniowych.
§ 6
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci
w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień. - Liczba dzieci w oddziale przedszkolnym wynosi nie więcej niż 25.
- Nauczyciel przedszkola prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą
i opiekuńczą zgodnie z obowiązującą podstawą programową i dopuszczonymi przez dyrektora na wniosek nauczycieli programami wychowania przedszkolnego. - Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
- Czas zajęć prowadzonych dodatkowo, a w szczególności religii, zajęć umuzykalniających i zajęć rewalidacyjnych, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:
- dla dzieci w wieku 3, 4 lat – ok. 15 minut,
- dla dzieci w wieku 5,6 lat – ok. 30 minut.
§ 6
- Jednym oddziałem wychowanków opiekuje się jeden bądź dwóch nauczycieli wg harmonogramu opracowanego przez dyrektora przedszkola.
- W grupie dzieci 3 letnich zatrudnia się dodatkowo woźna oddziałowa.
- W miarę możliwości organizacyjnych, dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, nauczyciele prowadzą swój oddział przez wszystkie lata pobytu dziecka w przedszkolu.
- W czasie zajęć poza teren przedszkola liczba osób sprawujących opiekę nad dziećmi uzależniona jest od rodzaju i organizacji wycieczki. Na jednego opiekuna nie może przypadać więcej niż 15 dzieci, z zastrzeżeniem, iż zawsze musi to być nie mniej niż 2 opiekunów.
- Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia, który zawiera rozkład stałych godzin pracy i zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
- Ramowy rozkład dnia poszczególnego oddziału określa nauczyciel uwzględniając potrzeby, możliwości psychofizyczne i zainteresowania dzieci.
§7
- Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych.
- Za bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu odpowiedzialni są dyrektor przedszkola, nauczyciele i wszyscy pozostali pracownicy przedszkola.
- przedszkole zapewnia wychowankom pełne bezpieczeństwo i stałą opiekę w trakcie zajęć prowadzonych na terenie placówki i poza nią poprzez:
- realizację zadań przez nauczycieli zapisanych w niniejszym statucie;
- przestrzeganie liczebności dzieci w oddziale;
- zapewnienie odpowiedniej liczby opiekunów w czasie imprez, spacerów i wycieczek poza terenem przedszkola;
- współpracę z poradnią psychologiczno-pedagogiczną;
- organizację cyklicznych szkoleń pracowników w zakresie udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej;
- wyposażenie pomieszczeń przedszkolnych w apteczki zaopatrzone w środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy i instrukcję udzielania tej pomocy;
- spełnianie odpowiednich wymogów w zakresie oświetlenia, wentylacji i ogrzewania pomieszczeń przedszkola, w których przebywają dzieci;
- dostosowanie mebli i zabawek ogrodowych do wzrostu i potrzeb rozwojowych dzieci, instalowanie tylko urządzeń posiadających certyfikaty;
- ogrodzenie terenu przedszkola;
- zabezpieczenie przed swobodnym dostępem dzieci do pomieszczeń kuchennych i pomieszczeń gospodarczych;
- zabezpieczenie otworów kanalizacyjnych, studzienek i innych zagłębień.
- W swoich działaniach przedszkole stosuje obowiązujące przepisy bhp i przeciwpożarowe, w szczególności poprzez:
- dokonywanie kontroli obiektu przedszkola pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu;
- oznakowanie dróg ewakuacyjnych w sposób wyraźny i trwały;
- umieszczenie w widocznym miejscu planów ewakuacji przedszkola;
- opracowanie procedur i przeprowadzanie ćwiczeń ewakuacyjnych;
- umieszczenie w widocznym miejscu spisu telefonów alarmowych.
ROZDZIAŁ III
ZASADY PRZYPROWADZANIA I ODBIERANIA DZIECI Z PRZEDSZKOLA
§8
- Dziecko powinno być przyprowadzane do przedszkola do godz. 8.30. Rodzice obowiązani są zgłaszać ewentualne spóźnienia telefonicznie lub osobiście poprzedniego dnia nauczycielce w grupie.
- Osoba przyprowadzająca dziecko do przedszkola obowiązana jest rozebrać je
w szatni i osobiście przekazać nauczycielce grupy, do której dziecko uczęszcza lub nauczycielce dyżurującej. Nauczycielka przedszkola nie ponosi odpowiedzialności za bezpieczeństwo dziecka pozostawionego przez rodziców przed wejściem do przedszkola, w szatni, przed zamkniętymi drzwiami sali itp. - Do przedszkola nie należy przyprowadzać dzieci przeziębionych, zakatarzonych, wymiotujących i z objawami innych chorób. W przypadku zaistnienia wątpliwości co do stanu zdrowia dziecka, nauczycielka ma prawo żądać zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia dziecka pod rygorem odmowy przyjęcia dziecka do przedszkola.
- Dzieci przyprowadzane są i odbierane przez rodziców lub upoważnione przez nich osoby dorosłe gwarantujące pełne bezpieczeństwo. Dopuszcza się możliwość odebrania dziecka przez inną osobę niż wymieniona w upoważnieniu, jednak wyłącznie po uprzednim osobistym lub pisemnym zgłoszeniu takiej informacji przez rodziców dziecka do dyrektora lub nauczycielki oddziału.
- Pisemne upoważnienie do odbioru dziecka powinno zawierać imiona i nazwiska rodziców, numery telefonów oraz imię i nazwisko osoby upoważnionej z numerem telefonu oraz deklarację zgody na udostępnienie danych osobowych.
- Osoba upoważniona w momencie odbioru dziecka powinna posiadać przy sobie dowód tożsamości i na żądanie nauczycielki okazać go. W sytuacjach budzących wątpliwości nauczycielka kontaktuje się z rodzicami wychowanka.
- Przedszkole może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby odbierającej wskazuje, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa (osoba pod wpływem alkoholu, środków odurzających itp.).
- O każdym przypadku odmowy wydania dziecka niezwłocznie informowany jest dyrektor przedszkola. Przedszkole podejmuje wszelkie dostępne czynności w celu nawiązania kontaktu z rodzicami.
- W przypadku powtarzających się sytuacji opisanych w pkt. 9 podjęte zostaną następujące działania:
- rozmowa wyjaśniająca dyrektora przedszkola z rodzicami dziecka;
- wystosowanie listu do rodziców dziecka;
- wystąpienie dyrektora z wnioskiem do Sądu Rodzinnego i Opiekuńczego o zbadanie sytuacji rodzinnej wychowanka przedszkola.
- W przypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy przedszkola, nauczyciel zobowiązany jest powiadomić telefonicznie rodziców o zaistniałym fakcie.
- W przypadku, gdy pod wskazanymi numerami telefonów (praca, dom) nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców i osób upoważnionych do odbioru dziecka, nauczyciel zobowiązany jest powiadomić dyrektora przedszkola i najbliższy komisariat policji o niemożności skontaktowania się z rodzicami dziecka w celu ustalenia miejsca ich pobytu.
- Życzenie rodziców dotyczące nieodbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone orzeczeniem sądu.
- Rodzice mają obowiązek niezwłocznie poinformować przedszkole o kłopotach zdrowotnych dziecka, w tym o alergiach, zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych.
- W przedszkolu nie mogą być stosowane wobec wychowanków żadne zabiegi medyczne z wyjątkiem udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Nauczycielowi nie wolno podawać dzieciom żadnych leków.
- Niedopuszczalne jest wyposażanie dzieci przyprowadzanych do przedszkola w jakiekolwiek leki i zatajanie tego faktu przed nauczycielką.
- Nauczycielka danego oddziału ma obowiązek niezwłocznie poinformować rodziców o zaobserwowanych, niepokojących sygnałach dotyczących stanu zdrowia dziecka.
- Rodzice zobowiązani są do natychmiastowego odbioru dziecka w przypadku otrzymania zawiadomienia o jego chorobie.
- Dziecko może mieć czasowo zawieszone prawo korzystania z przedszkola w przypadku wszawicy lub choroby zakaźnej. Decyzję o zawieszeniu prawa do korzystania
z przedszkola podejmuje dyrektor przedszkola.
ROZDZIAŁ IV
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§9
- Przedszkole realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz
w przepisach wydanych na jej podstawie, a szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego. - Celem wychowania przedszkolnego jest całościowe wsparcie rozwoju dziecka, którego efektem jest osiągnięcie przez dziecko dojrzałości do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji. Wsparcie to realizowany jest przez:
- wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji,
- budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe,
- kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej w nowych
i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek, - rozwijanie u dzieci umiejętności społecznych, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi,
- stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych,
- troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną,
- zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych,
- budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym
i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń
w sposób zrozumiały dla innych, - wprowadzanie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne,
- kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej,
- zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
- Cele te są realizowane we wszystkich obszarach działalności edukacyjnej przedszkola. W podstawie programowej w każdym z tych obszarów podane są umiejętności i wiadomości, którymi powinny wykazywać się dzieci pod koniec wychowania przedszkolnego.
§ 10
- Przedszkole zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego realizuje określone zadania:
- organizuje warunki sprzyjające nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze rozwoju dziecka;
- wspomaga dziecko w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtuje czynności intelektualne potrzebne w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
- umożliwia dziecku swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;
- umożliwia budowanie systemu wartości, zapewniając wychowywanie, dzięki któremu dziecko orientuje się co jest dobre, a co złe;
- kształtuje odporność emocjonalną dziecka konieczną do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także łagodnego znoszenia stresów
i porażek; - wspiera aktywność dziecka podnosząc poziom integracji sensorycznej
i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych; - rozwija umiejętności społeczne dziecka, które są niezbędne w poprawnych relacjach z innymi dziećmi i dorosłymi;
- stwarza warunki sprzyjające wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci
o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych; - zapewnia prawidłową organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń oraz udziela pomocy dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
- buduje dziecięcą wiedzę o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwija umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
- wprowadza dziecko w świat wartości estetycznych i rozwija umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
- kształtuje u dziecka poczucie przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotyczne;
- zapewnia dziecku lepsze szanse edukacyjne poprzez wspieranie ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej;
- wzmacnia poczucie wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzebę tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
- rozwija nawyki i zachowania prowadzące do samodzielności w zakresie dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
- wykorzystuje naturalne sytuacje do nauczenia dzieci rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, uwzględniając treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;
- buduje wrażliwość dziecka, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki, w tym wrażliwość estetyczną;
- umożliwia poznanie i budowanie systemu wartości, oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;
- tworzy warunki umożliwiające bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, a także prezentowania wytworów swojej pracy;
- współdziała z rodzicami, z różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości;
- tworzy warunki umożliwiające rozwój tożsamości dziecka;
- umożliwia poznanie wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby;
- rozwija umiejętności społeczne, które są niezbędne w poprawnych relacjach
z dziećmi i dorosłymi, w tym osobami starszymi; - za zgodą rodziców realizuje treści wychowawcze, wynikające z pojawienia się
w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa
i harmonijnego rozwoju; - rozwija mechanizmy uczenia się, prowadzące do osiągnięcia przez dziecko poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
- kształtuje czynności intelektualne oraz odporność emocjonalną konieczną do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także łagodnego znoszenia stresów i porażek potrzebnych w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
- wspomaga dziecko w rozwijaniu uzdolnień i budowaniu zainteresowania językiem obcym nowożytnym oraz chęcią poznawania innych kultur.
ROZDZIAŁ V
PROGRAMY I INNOWACJE
§ 11
- Praca opiekuńczo – wychowawcza i dydaktyczna w przedszkolu prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego.
- Realizowany w przedszkolu program lub programy wychowania przedszkolnego, zawierające treści podstawy programowej, dopuszcza do użytku dyrektor przedszkola zgodnie z obowiązująca procedurą.
- Nauczyciel oddziału może wybrać program wychowania przedszkolnego spośród gotowych programów opracowanych przez innego autora lub może:
– zaproponować program opracowany samodzielnie lub we współpracy z innym nauczycielem,
– zmodyfikować program opracowany przez innego autora. - Program wychowania przedszkolnego stanowi opis sposobu realizacji zadań ustalonych w podstawie programowej i zawiera:
– szczegółowe cele edukacyjne
– opis zakładanych efektów
– materiał edukacyjny do realizacji celów
– wskazówki metodyczne dotyczące realizacji programu. - Program wychowania przedszkolnego może obejmować treści nauczania wykraczające poza zakres treści ustalony w podstawie programowej wychowania przedszkolnego ale powinien być dostosowany do potrzeb i możliwości dzieci, dla których jest przeznaczony.
- Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji umieszczane są w koncepcji pracy przedszkola, w rocznym programie pracy oraz w miesięcznych planach pracy poszczególnych oddziałów przedszkolnych.
- Nauczyciele tworzą indywidualne programy edukacyjno – terapeutyczne dla dzieci z orzeczeniami o kształceniu specjalnym.
- Przedszkole może prowadzić innowacje pedagogiczne rozbudzające zainteresowania członków rady pedagogicznej i wpływające poprawę jakości pracy przedszkola.
- Udział nauczycieli w innowacji jest dobrowolny.
- Innowacje opracowuje się zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 12
- Przedszkole wydaje rodzicom dziecka uczęszczającego do przedszkola diagnozę dojrzałości szkolnej – informacje o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole.
- Informację o gotowości dziecka wydaje się do końca kwietnia roku szkolnego, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole.
- Diagnozę dojrzałości szkolnej opracowuje nauczyciel na podstawie prowadzonych obserwacji pedagogicznych dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym.
ROZDZIAŁ VI
PODSTAWOWE FORMY DZIAŁALNOŚCI PRZEDSZKOLA
§13
- Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:
- Zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola
- Zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa – zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym,
- Stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i ppoż.,
- Współpracuje z rejonową poradnią psychologiczno-pedagogiczną i poradniami specjalistycznymi, zapewniając w miarę potrzeb konsultację i pomoc.
- Podstawową formą działalności przedszkola są w szczególności:
- zajęcia kierowane i niekierowane w czasie obowiązkowych zajęć z całą grupą,
- zabawy w przedszkolu i na świeżym powietrzu,
- spontaniczna działalność dzieci,
- proste prace porządkowe,
- czynności samoobsługowe,
- wycieczki,
- uroczystości przedszkolne,
- zajęcia dodatkowe,
- zajęcia stymulacyjne organizowane w małych zespołach
- zajęcia korekcyjno – kompensacyjne i specjalistyczne organizowane dla dzieci mających trudności oraz inne zajęcia wspomagające rozwój dzieci.
§14
- Przedszkole organizuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną polegającą na rozpoznaniu
i zaspokojeniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka zgodnie z przepisani
w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej. - Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana wychowankowi polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka, wynikających w szczególności z:
- niepełnosprawności;
- niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem;
- szczególnych uzdolnień;
- specyficznych trudności w uczeniu się;
- zaburzeń komunikacji językowej;
- choroby przewlekłej;
- sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
- zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny, sposobem spędzania wolnego czasu, kontaktami środowiskowymi;
- trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom i nauczycielom polega na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy dla wychowanków.
- Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne
i nieodpłatne. - Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola.
- Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu udzielają wychowankowi nauczyciele w trakcie bieżącej pracy prowadząc z nim zajęcia oraz specjaliści wykonujący zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
w szczególności psycholodzy i logopedzi, we współpracy z:
1) rodzicami wychowanka;
2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi;
3) placówkami doskonalenia nauczycieli;
4) innymi przedszkolami;
5) organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest wychowankom przedszkola
w formie:
1) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
2) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych o charakterze terapeutycznym;
3) zajęć rozwijających uzdolnienia.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu udzielana jest rodzicom wychowanków i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
- Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje, jeżeli są na to zapewnione środki w budżecie przedszkola się dla dzieci wykazujących trudności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Zajęcia logopedyczne organizuje się dla dzieci z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę.
- Zajęcia rozwijające uzdolnienia organizuje się, jeżeli są na to zapewnione środki w budżecie przedszkola, dla dzieci szczególnie uzdolnionych oraz prowadzi przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy.
- Szczegółową organizację pomocy psychologiczno – pedagogicznej
w przedszkolu określa system wspierania rozwoju dziecka oraz udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną Przedszkola Samorządowego Gminy Lubiewo.
§15
- W przedszkolu organizuje się zajęcia religii zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Nauka religii odbywa się na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) z zachowaniem następujących kryteriów:
- rodzice składają w formie pisemnej zgodę na udział dzieci w zajęciach religii w danym roku szkolnym
- zgoda może zostać zmieniona przez rodzica (prawnego opiekuna)
- Przedszkole organizuje zajęcia religii dla grupy nie mniejszej niż siedmiu wychowanków.
- Nauka religii odbywa się w wymiarze jednego lub dwóch zajęć tygodniowo
z zachowaniem czasu dostosowanego dla danej grupy wiekowej. - Dzieciom nie uczęszczającym na zajęcia religii przedszkole zapewnia opiekę nauczyciela.
- Nauczyciela religii w przedszkolu zatrudnia się wyłącznie na podstawie imiennego pisemnego skierowania do danego przedszkola wydanego przez:
- w przypadku Kościoła Katolickiego – właściwego biskupa diecezjalnego
- w przypadku pozostałych kościołów oraz innych związków wyznaniowych – właściwe władze zwierzchnie tych kościołów i związków wyznaniowych
- Nadzór pedagogiczny na nauczaniem religii w zakresie metodyki nauczania i zgodności z programem prowadzi dyrektor przedszkola w oraz pracownicy nadzoru pedagogicznego na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
§16
- W przedszkolu organizowane są zajęcia dodatkowe dostępne dla każdego dziecka.
- Dyrektor powierza ich prowadzenie nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu albo zatrudnia innych nauczycieli, posiadających odpowiednie kompetencje do prowadzenia danych zajęć.
- Organizacja i terminy zajęć dodatkowych ustalane są przez dyrektora przedszkola w porozumieniu z radą pedagogiczną i radą rodziców.
- Zajęcia dodatkowe dla dzieci są finansowane z budżetu gminy i nie wiążą się z ponoszeniem dodatkowych opłat przez rodziców.
- Rodzaj zajęć dodatkowych, ich częstotliwość i forma organizacyjna uwzględniają potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci.
- Nauczycieli prowadzących zajęcia dodatkowe obowiązuje realizacja zadań określonych
w zakresie obowiązków. - Czas trwania zajęć dodatkowych wynosi od 15 do 30 minut w zależności od grupy wiekowej.
ROZDZIAŁ VII
ZASADY REKRUTACJI DO PRZEDSZKOLA
§17
- Podstawą zgłoszenia dziecka do przedszkola jest „Karta zgłoszenia dziecka do przedszkola” złożona zgodnie z ustalonymi przez Wójta Gminy Lubiewo terminami.
- Przedszkole przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę pełnej dostępności
- W przypadku większej liczby dzieci dyrektor powołuje komisję kwalifikacyjną zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- W przypadku, gdy liczba zgłoszonych do przedszkola dzieci jest mniejsza od ilości miejsc, dyrektor przedszkola może odstąpić od powołania komisji
§18
- Dyrektor w porozumieniu z radą pedagogiczną może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:
- systematycznego zalegania z odpłatnością za przedszkole,
- nieobecności dziecka ponad dwa tygodnie i nie zgłoszenia tego faktu do przedszkola,
- nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego statutu.
ROZDZIAŁ VIII
ORGANY PRZEDSZKOLA
§19
- Organami przedszkola są:
- a) Dyrektor przedszkola,
- b) Rada Pedagogiczna,
- c) Rada Rodziców.
- Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców uchwalają regulaminy swojej działalności, które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa i niniejszym statutem.
- Głównym celem działania organów przedszkola jest współdziałanie ze sobą w kierunku poszukiwania
nowych form i metod pracy przedszkola, realizacji celów i zadań przedszkola, stała wymiana
informacji o podejmowanych i planowanych decyzjach oraz pozyskiwanie środków finansowych
zapewniających poprawę warunków pracy przedszkola.
§20
- Dyrektor przedszkola wyłaniany jest w drodze konkursu przez organ prowadzący.
- Dyrektor przedszkola kieruje bieżącą działalnością przedszkola, reprezentuje je na zewnątrz. Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników obsługi i
- Zadania dyrektora są następujące:
- kierowanie bieżącą działalnością placówki i reprezentowanie jej na zewnątrz,
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
- koordynowanie opieki nad dziećmi.
- opracowywanie mierzenia jakości pracy placówki, z uwzględnieniem lokalnych potrzeb, ustalanie sposobu jego wykonania, dokumentowania oraz wykorzystania wyników,
- planowanie, organizowanie i przeprowadzanie mierzenia jakości pracy placówki,
- przekazanie raportu o jakości pracy placówki Radzie Rodziców i Radzie Pedagogicznej,
- opracowywanie programu rozwoju placówki wspólnie z Radą Pedagogiczną
w wykorzystaniem wyników mierzenia jakości pracy placówki, - gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny
- ich pracy, według zasad określonych w odrębnych przepisach, przygotowanie arkusza organizacji przedszkola i przedstawienie go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu,
- przewodniczenie Radzie Pedagogicznej i realizacja jej uchwał oraz uchwał podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących,,
- wstrzymywanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa i powiadamianie o tym stosownych organów,
- dysponowanie środkami finansowymi przedszkola i ponoszenie
- odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,
- planowanie i odpowiedzialność za realizowanie planu finansowego
- przedszkola zgodnie z odpowiednimi przepisami,
- organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi przedszkola,
- współpraca z rodzicami, organem prowadzącym oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi,
- kierowanie polityką kadrową przedszkola, zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
- przyznawanie nagród, udzielanie kar pracownikom zgodnie z wnioskiem zaopiniowanym przez radę pedagogiczną,
- podejmowanie decyzji o przyjęciu oraz skreśleniu dziecka z przedszkola w czasie roku szkolnego po zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną,
- zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, bhp i p-poż,
- koordynowanie współdziałania organów przedszkola, zapewnienie im swobodnego działania zgodnie z prawem oraz wymiany informacji między nimi,
- współdziałanie z organizacjami związkowymi wskazanymi przez pracowników,
- administrowanie Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych zgodnie
z obowiązującym regulaminem, - prowadzenie dokumentacji kancelaryjno – archiwalnej i finansowej zgodnie
z obowiązującymi przepisami. - Dyrektor przedszkola może wyrazić zgodę na podjęcie w przedszkolu działalności przez
organizację, których statutowym celem jest działalność wychowawcza wśród dzieci, po
uzyskaniu pozytywnej opinii wydanej przez radę pedagogiczną i radę odziców.
§21
- Rada pedagogiczna jest organem kolegialnym przedszkola.
- W skład rady pedagogicznej wchodzą dyrektor i wszyscy nauczyciele pracujący w
- Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.
- Rada pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie
- Do kompetencji rady pedagogicznej należy w szczególności:
- a) przygotowanie projektu statutu przedszkola oraz dokonywanie zmian w statucie na mocy uchwały.
- b) opracowanie programu rozwoju placówki,
- c) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji, eksperymentów i zajęć autorskich,
- d) uchwalanie regulaminu pracy rady pedagogicznej, regulaminu pracy,
- e) ustalanie tygodniowego rozkładu zajęć w grupach,
- f) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli.
- Rada pedagogiczna opiniuje:
- a) przyjęcie lub skreślenie dziecka z listy przedszkolaków w trakcie roku szkolnego,
- b) projekt planu finansowego, wniosków o nagrody i wyróżnienia, program szkoleń pracowników,
- c) organizację pracy placówki,
- d) przebieg i wyniki pracy wychowawczej i edukacyjnej z dziećmi,
- e) propozycje dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć
w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych. - Rada pedagogiczna zbiera się na obowiązkowych zebraniach zgodnie z harmonogramem.
- Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są większością głosów, w obecności co najmniej 2/3 liczby jej członków.
- Nauczycieli obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej dotyczącej uchwał, wniosków
i spostrzeżeń z posiedzenia rady. Informacje dotyczące bezpośrednio dziecka mogą być udzielane tylko rodzicom lub prawnym opiekunom dziecka. - Rada pedagogiczna może występować do organu prowadzącego z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora oraz do Kuratora Oświaty o zbadanie i ocenę działalności przedszkola, dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w placówce.
10.Dyrektor może wstrzymać wykonanie uchwały rady pedagogicznej, jeśli jest ona niezgodna
z prawem i powiadamia o tym organ prowadzący i sprawujący nadzór pedagogiczny.
11.Zasady pracy Rady Pedagogicznej określa regulamin jej działalności, o którym mowa
w § 21 pkt 4.
§22
- Rada rodziców jest organem społecznym przedszkola.
- Rada rodziców funkcjonuje w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.
- Członkowie rady rodziców wybierani są, co roku podczas zebrań grupowych rodziców, przynajmniej po trzech przedstawicieli rodziców z każdej
- Rada rodziców może występować do rady przedszkola i rady pedagogicznej z wnioskami
i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola, a w szczególności zaś: - W celu wspierania statutowej działalności przedszkola rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
- Zasady wydatkowania funduszy określa regulamin działalności rady rodziców. §23
- Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor przedszkola, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji
w ramach .swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji. - Wszelkie spory między organami przedszkola rozstrzyga dyrektor placówki, uwzględniając zakresy kompetencji tych organów.
- Współdziałanie organów przedszkola ma na celu stworzenie jak najlepszych warunków rozwoju wychowankom oraz podnoszenie poziomu placówki.
- Organy przedszkola planują swoją działalność na rok szkolny. Plany działań powinny być uchwalone do końca września i przekazane do wiadomości pozostałym organom.
- Organy przedszkola zobowiązane są współdziałania ze wszystkimi organami przedszkola w celu wymiany informacji o podejmowanych i planowanych działaniach i decyzjach.
- Współdziałanie organów przedszkola ma na celu stworzenie jak najlepszych warunków rozwoju dzieci oraz podnoszenie poziomu jakości pracy przedszkola.
- Każdy organ po analizie planów działania pozostałych organów, może włączyć się do realizacji konkretnych zadań, proponując swoją opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego.
- Przedszkolne organa mogą zapraszać na planowane lub doraźne swoje zebrania przedstawicieli innych organów w celu wymiany poglądów i informacji.
- Uchwały organów przedszkola prawomocnie podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących oprócz uchwał personalnych podaje się do ogólnej wiadomości w formie pisemnych tekstów uchwał umieszczanych na tablicy ogłoszeń.
- Rodzice przedstawiają swoje wnioski i opinie dyrektorowi przedszkola poprzez swoją reprezentację tzn. radę rodziców w formie pisemnej lub radzie pedagogicznej w formie ustnej na jej posiedzeniu.
- Wnioski i opinie rozpatrywane są zgodnie z procedurą rozpatrywania skarg i wniosków. §24
- Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor przedszkola, który zapewnia każdemu organowi możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji oraz umożliwia bieżącą wymianę informacji.
- Wszelkie spory pomiędzy organami przedszkola rozstrzygane są wewnątrz przedszkola, z zachowaniem drogi służbowej i zasad ujętych w 31 niniejszego statutu.
§25
- W przypadku sporu między radą pedagogiczną i radą rodziców:
- do dyrektora przedszkola należy prowadzenie mediacji w sprawie spornej
i podejmowanie ostatecznych decyzji; - przed rozstrzygnięciem sporu dyrektor przedszkola jest zobowiązany zapoznać się ze stanowiskiem każdej ze stron, zachowując bezstronność w ocenie tych stanowisk;
- dyrektor przedszkola podejmuje działanie na pisemny wniosek któregoś z organów – strony sporu;
- o swoim rozstrzygnięciu wraz z uzasadnieniem dyrektor przedszkola informuje na piśmie zainteresowanych w ciągu 14 dni od złożenia informacji o sporze.
- do dyrektora przedszkola należy prowadzenie mediacji w sprawie spornej
- W przypadku sporu między organami przedszkola, w którym stroną jest dyrektor przedszkola, powoływany jest zespół mediacyjny. W skład zespołu mediacyjnego wchodzi po jednym przedstawicielu organów przedszkola, a dyrektor przedszkola wyznacza swojego przedstawiciela do pracy w zespole.
- Zespół mediacyjny w pierwszej kolejności prowadzi postępowanie mediacyjne, a w przypadku niemożności rozwiązania sporu podejmuje decyzję w drodze głosowania.
- Strony sporu są zobowiązane przyjąć rozstrzygnięcie zespołu mediacyjnego jako rozwiązanie ostateczne.
- Każdej ze stron przysługuje prawo wniesienia zażalenia do organu prowadzącego.
ROZDZIAŁ IX
WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA
§26
- Do przedszkola uczęszczają dzieci od ukończonych 3 do 6 lat.
- Dziecko, któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego, może uczęszczać do przedszkola nie dłużej niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 9 lat. Orzeczenie o odroczeniu obowiązku szkolnego wydaje dyrektor właściwej obwodowo szkoły.
- Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka,
a w szczególności do:
- właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo – wychowawczo -dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
- szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego raktowania,
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej,
- poszanowania jego godności osobistej,
- poszanowania własności,
- opieki i ochrony,
- partnerskiej rozmowy na każdy temat,
- akceptacji jego osoby.
- W przedszkolu wspólnie z dziećmi ustalane są normy zachowania.
- Dziecko w przedszkolu ma obowiązek:
- przestrzegania ustalonych zasad postępowania zgodnych z normami i wartościami
współżycia społecznego, zwłaszcza dotyczących bezpieczeństwa;
- traktowania z szacunkiem i życzliwością wszystkich rówieśników i osób dorosłych;
- aktywnego uczestniczenia w zajęciach i zabawach prowadzonych przez nauczycieli;
- słuchania i reagowania na polecenia nauczyciela;
- szanowania wytworów pracy kolegów;
- szanowania sprzętów i zabawek znajdujących się w przedszkolu;
- dbania o estetykę i czystość pomieszczeń, w których przebywa;
- sygnalizowania złego samopoczucia i potrzeb fizjologicznych.
§27
- Dziecko może być objęte indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym.
- Do przedszkola na wniosek rodziców mogą być przyjmowane dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Wychowankowi objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się program wychowania przedszkolnego do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz jego możliwości psychofizycznych. Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego dla wychowanka indywidualnego programy edukacyjno-terapeutycznego, uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
- W zależności od rodzaju niepełnosprawności przedszkole zapewnia wychowankowi specjalistyczną pomoc i opiekę.
- Dzieciom objętym kształceniem specjalnym przedszkole zapewnia:
- pełną realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego
- odpowiednie warunki do nauki i środki dydaktyczne
- integrację ze środowiskiem rówieśniczym. §28
- Dziecko za dobre zachowanie i postępy w nauce może być w przedszkolu nagrodzone:
1) ustną pochwałą nauczyciela;
2) pochwałą do rodziców;
3) pochwałą dyrektora przedszkola;
4) drobną nagrodą rzeczową.
- Dziecko może być ukarane za świadome niestosowanie się do obowiązujących w przedszkolu zasad:
1) ustną uwagą nauczyciela;
2) odsunięciem od zabawy na krótki czas;
3) odebraniem dziecku przedmiotu niewłaściwej zabawy;
4) czasowym ograniczeniem uprawnień do wybranych zabaw.
- W przedszkolu wyklucza się wszelkie formy kar fizycznych.
- Wychowankowie przejawiający zachowania agresywne zagrażające zdrowiu innych dzieci poddawani są wnikliwej obserwacji przez nauczycieli i psychologa, którzy podejmują decyzję o:
- powiadomieniu dyrektora przedszkola;
- powiadomieniu rodziców dziecka;
- spotkaniu nauczycieli i psychologa z rodzicami w obecności dyrektora przedszkola
w celu uzgodnienia wspólnego kierunku oddziaływań wychowawczych; - skierowaniu dziecka do poradni psychologiczno-pedagogicznej w celu dokonania diagnozy specjalistycznej i poddania ewentualnej terapii;
- innych działaniach podjętych w porozumieniu z rodzicami.
§29
- Dziecko powinno przyjść do przedszkola czyste, starannie uczesane i ubrane w strój wygodny, umożliwiający samodzielne ubranie się i rozebranie. Odzież wierzchnia powinna być dostosowana do warunków atmosferycznych i umożliwiać codzienny pobyt dziecka na świeżym powietrzu. Ubrania dziecka nie mogą być spinane agrafkami ani szpilkami.
- Dziecko powinno mieć wygodne obuwie zmienne, chusteczki higieniczne do nosa, przybory do mycia zębów, pidżamę, worek ze strojem gimnastycznym, komplet ubrań na zmianę. Wszystkie rzeczy powinny być podpisane i znane dziecku.
- Dziecko nie powinno przynosić do przedszkola swoich zabawek ani rzeczy wartościowych. Przedszkole nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy zepsute lub zagubione.
ROZDZIAŁ X
RODZICE
§30
Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
- przestrzeganie niniejszego statutu,
- zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce,
- respektowanie uchwał rady pedagogicznej,
- przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola lub zapewniającą dziecku bezpieczeństwo, upoważnioną przez rodzica osobę pełnoletnią,
- terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu,
- niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych. §31
- Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.
- Rodzice mają prawo do:
- zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z programu i rozwoju przedszkola
i planów pracy w danym oddziale, - uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka,
- uzyskania porad i wskazówek od nauczycieli, pedagoga i psychologa w rozpoznaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
- wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola,
- wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu
i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwa, radę rodziców. §32
- zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z programu i rozwoju przedszkola
- Do podstawowych obowiązków rodziców należy:
- przestrzeganie niniejszego statutu;
- współpraca z nauczycielkami prowadzącymi grupę w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych rodziny i przedszkola;
- przygotowanie dziecka do funkcjonowania w grupie przedszkolnej w zakresie podstawowych czynności samoobsługowych;
- respektowanie uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców;
- terminowe uiszczanie opłat za pobyt dziecka w przedszkolu;
- przyprowadzanie dziecka do przedszkola w dobrym stanie zdrowia;
- rzetelne informowanie o stanie zdrowia dziecka szczególnie w przypadku, gdy może to być istotne dla jego bezpieczeństwa, stosowanej diety;
- bezzwłoczne informowanie przedszkola o stwierdzeniu choroby zakaźnej u dziecka;
- dostarczenie zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia dziecka po przebytej chorobie, pozwalającego na pobyt dziecka w przedszkolu;
- zawiadamianie przedszkola o przyczynach długotrwałych nieobecności dziecka (powyżej 1 miesiąca);
- przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola osobiście lub przez upoważnioną osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo
- przestrzeganie godzin pracy przedszkola, deklarowanego limitu czasu pobytu dziecka w przedszkolu oraz ramowego rozkładu dnia;
- zapewnienie dziecku warunków do regularnego uczęszczania na zajęcia;
- zapewnienie dziecku niezbędnego wyposażenia;
- kontrolowanie, ze względów bezpieczeństwa, co dziecko zabiera do przedszkola;
- ubezpieczenie dziecka od następstw nieszczęśliwych wypadków – skorzystanie z możliwości ubezpieczenia grupowego w przedszkolu lub przedstawienie dokumentu potwierdzającego ubezpieczenie indywidualne;
- uczestniczenie w zebraniach organizowanych przez przedszkole;
- bezzwłoczne informowanie przedszkola o zmianach telefonu kontaktowego i adresu zamieszkania;
- śledzenie na bieżąco informacji umieszczanych na tablicach ogłoszeń.
§33
- Przedszkole ściśle współpracuje z domem rodzinnym wychowanków, uwzględniając przede wszystkim zasadniczą rolę w zaspokojeniu podstawowych potrzeb dziecka,
potrzeba miłości, przynależności, akceptacji, bezpieczeństwa, kontaktu emocjonalnego, aktywności i samodzielności. - Przedszkole podejmuje wspólne działania z rodzicami w celu wspólnego uzgadniania kierunków i zakresu działań realizowanego procesu dydaktycznego i wychowawczego.
- Formy współpracy z rodzicami:
- zebrania ogólne – nie rzadziej niż 3 razy w roku
- zebrania grupowe – nie rzadziej niż 3 razy w roku
- konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem i nauczycielem – nie rzadziej niż raz na 2 miesiące
- zajęcia otwarte – nie rzadziej niż 2 razy w roku
- uroczystości przedszkolne – wg harmonogramu
- gazetki grupowe
- pocztę przedszkolną
- stronę internetową
- pogadanki i zajęcia warsztatowe
- wspólne akcje charytatywne
ROZDZIAŁ XI
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
§34
- W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele z przygotowaniem pedagogicznym do pracy
z dziećmi w wieku przedszkolnym, - Nauczyciel przedszkola prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą zgodnie
z obowiązującymi programami nauczania, odpowiada za jakość i wyniki tej pracy. Szanuje godność dziecka i respektuje jego - Do zakresu zadań nauczycieli należy:
- planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie z obowiązującym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość,
- wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji,
- stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania,
- odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu
w przedszkolu i poza jego terenem w czasie wycieczek i spacerów itp., - współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną i inną,
- planowanie własnego rozwoju zawodowego-systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,
- dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń,
- eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci,
- współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców (prawnych opiekunów) do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego
w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania
i rozwoju, - prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących,
- czynny udział w pracach rady pedagogicznej, realizacja jej postanowień i uchwał,
- inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym,
- realizacja innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola, a wynikających z bieżącej działalności placówki. §35
- Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu:
- a) poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci,
- b) ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci,
- c) włączenia ich w działalność przedszkola
- Nauczyciel odpowiada za bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych jego opiece dzieci
w godzinach pracy przedszkola. Nauczyciel jest zobowiązany:
- przestrzegać i stosować przepisy i zarządzenia z zakresu bhp i ppoż., odbywać wymagane szkolenia;
- sprawdzać warunki prowadzenia zajęć z dziećmi w danym miejscu (sala, ogród, plac zabaw) przed rozpoczęciem tych zajęć; jeżeli warunki bezpieczeństwa nie są spełnione, nauczyciel ma obowiązek zawiadomić o tym dyrektora przedszkola; do czasu usunięcia zagrożenia nauczyciel ma prawo odmówić prowadzenia zajęć w danym miejscu;
- niezwłocznie przerwać zajęcia i wyprowadzić dzieci z zagrożonego miejsca, jeżeli zagrożenie powstanie lub ujawni się w trakcie zajęć;
- przestrzegać ustalonych godzin rozpoczynania i kończenia zajęć;
- dbać o czystość, ład i porządek w czasie trwania zajęć i po ich zakończeniu, usuwać
z sali uszkodzone zabawki i pomoce dydaktyczne, które mogłyby zagrażać zdrowiu dzieci; - udzielić dziecku pierwszej pomocy w przypadku urazu lub wystąpienia choroby;
- niezwłocznie zawiadomić rodziców i dyrektora przedszkola w przypadku zauważenia niepokojących objawów chorobowych;
- zgłaszać dyrektorowi przedszkola wszystkie wyjścia z dziećmi poza teren przedszkola;
- przestrzegać procedur obowiązujących w przedszkolu, a zwłaszcza procedury odbierania dzieci z przedszkola, postępowania w sytuacjach kryzysowych
- Za organizację i bezpieczeństwo dzieci na zajęciach dodatkowych odpowiada osoba prowadząca
zajęcia.
§36
- W przedszkolu może być utworzone stanowisko zastępcy dyrektora przedszkola. Zastępcę dyrektora powołuje i odwołuje dyrektor przedszkola, przy czym przy powołaniu musi uzyskać opinię rady pedagogicznej i organu prowadzącego.
- Zastępca dyrektora wykonuje zadania zgodnie z ustalonym podziałem kompetencji pomiędzy nim a dyrektorem przedszkola. §37
- Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora, rady pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo – oświatowych.
- Zasady etyki zawodowej, stosunek pracy, zasady wynagradzania oraz szczególne prawa i obowiązki nauczycieli określa ustawa Karta Nauczyciela i wydane na jej podstawie przepisy wykonawcze.
- Nauczyciel, podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks Karny.
- Dyrektor przedszkola oraz organ prowadzący przedszkole z urzędu występują
w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostaną naruszone.
§38
- W przedszkolu zatrudnieni są pracownicy administracji i obsługi. Zapewniają oni sprawne funkcjonowanie przedszkola jako instytucji publicznej oraz utrzymanie obiektu i jego otoczenia w czystości i porządku.
- Pracownicy obsługi w ramach swoich kompetencji włączani są w realizację zadań wychowawczo – dydaktyczno – opiekuńczych realizowanych w przedszkolu a w szczególności dotyczących sprawowania opieki, bezpieczeństwa i zdrowia dzieci przebywających w przedszkolu.
- Pracownicy obsługi i administracji są pracownikami samorządowymi i podlegają regulacjom ustawy o pracownikach samorządowych.
- Do podstawowych obowiązków pracownika samorządowego należy w szczególności:
1) przestrzeganie Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej i innych przepisów prawa;
2) dochowanie tajemnicy ustawowo chronionej;
3) przestrzegania zakresu obowiązków na zajmowanym stanowisku – wykonywanie
zadań sumiennie, sprawnie i bezstronniej
4) zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim;
5) stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych;
6) uprzejme i życzliwe zachowanie w kontaktach z rodzicami, zwierzchnikami, podwładnymi oraz współpracownikami;
7) przestrzeganie zasad dyscypliny pracy;
8) prowadzenie stosownej dokumentacji zgodnie z odrębnymi przepisami;
9) udzielanie informacji organom, instytucjom i osobom fizycznym oraz udostępnianie dokumentów znajdujących się w posiadaniu jednostki, w której pracownik jest zatrudniony, jeżeli prawo tego nie zabrania;
10) składanie oświadczeń o prowadzeniu działalności gospodarczej, zgodnie z wymogami ustawy przez pracowników na stanowiskach urzędniczych.
- Szczegółowy zakres obowiązków pracowników obsługi i administracji oraz ich szczegółowe zadania ustala dyrektor placówki.
- Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują przepisy ustawy – Kodeks Pracy i wydane na tej podstawie przepisy wykonawcze.
§39
- Pomoc nauczyciela współpracuje z nauczycielkami przydzielonej grupy. Stanowisko pracy podlega bezpośrednio kierownikowi gospodarczemu.
- Pomoc nauczyciela zna i respektuje prawa dziecka.
- Do zadań pomocy nauczyciela należy:
- spełnianie czynności opiekuńczych w stosunku do dzieci: pomoc w rozbieraniu się i ubieraniu, pomoc przy zabiegach higienicznych i korzystaniu z toalety oraz w innych sytuacjach tego wymagających;
- współuczestniczenie w organizowaniu zabaw, zajęć w sali, w ogrodzie i poza terenem przedszkola;
- opieka nad dziećmi w czasie spacerów i wycieczek;
- udział w przygotowywaniu pomocy dydaktycznych i w dekorowaniu sali;
- uzgadnianie z nauczycielem wszelkich podejmowanych działań na terenie grupy;
- unikanie wchodzenia w kompetencje nauczyciela w sprawach dotyczących wychowanków, dyskrecja i przestrzeganie ochrony prywatności dzieci i ich rodzin;
- pomoc w przygotowaniu sprzętu do odpoczynku poobiedniego dzieci;
- dbałość o zabawki, gry, książki, pomoce dydaktyczne itp., w przydzielonej grupie;
- w razie potrzeby pełnienie dyżuru w szatni;
- utrzymywanie w czystości przydzielonych pomieszczeń;
- podczas nieobecności woźnej przygotowanie sali do posiłków i leżakowania oraz utrzymywanie jej w czystości;
- przestrzeganie przepisów bhp i ppoż., zabezpieczanie przed dziećmi środków czystościowych, zgłaszanie zwierzchnikowi wszelkich zagrożeń i uszkodzeń sprzętu;
- przestrzeganie dyscypliny pracy, regulaminu pracy i wszelkich regulaminów bhp i ppoż.;
- wykonywanie innych prac zleconych przez dyrektora przedszkola lub nauczycielkę pracującą razem w grupie, wynikających z organizacji pracy przedszkola.
§ 40
- Pracownicy obsługi i administracji przedszkola są zobowiązani do:
1) jednakowego traktowania wszystkich dzieci i rodziców niezależnie od ich pochodzenia, stanu majątkowego, wyznania, statusu ekonomicznego itp.;
2) przestrzegania praw dziecka określonych w niniejszym statucie;
3) dbania o bezpieczeństwo wychowanków;
4) przestrzeganie obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy i prawa pracy;
5) taktownego zachowania wobec przełożonych, innych pracowników placówki, wychowanków przedszkola i ich rodziców oraz interesantów;
6) współpracy z nauczycielami w zakresie opieki i wychowania dzieci;
7) sumiennego wykonywania obowiązków służbowych;
8) troski o ład, porządek oraz mienie przedszkola.
- Zakres obowiązków pracowników administracyjno – obsługowych:
- w przedszkolu zatrudnieni są pracownicy administracji i obsługi,
- ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola jako instytucji publicznej, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości,
- szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala dyrektor przedszkola.
- Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.
ROZDZIAŁ XII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§41
- Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi i administracji, dzieci.
- Zmiany w statucie są zatwierdzane poprzez uchwały rady pedagogicznej.
- Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się udostępnienie statutu zainteresowanym przez dyrektora przedszkola i na stronie internetowej przedszkola www.borowiackatecza.pl
§42
Regulaminy działalności uchwalone przez organy działające w przedszkolu nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
§43
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zasady gospodarki finansowej i materialnej przedszkola określają odrębne przepisy.
§44
Sprawy nieuregulowane niniejszym statutem zostaną określone odrębnymi przepisami zatwierdzonymi przez organ prowadzący i nadzorujący placówkę.
Statut wchodzi w życie z dniem uchwały, tj. 30.11.2017 r.
Traci moc statut przedszkola uchwalony i podpisany przez Radę Pedagogiczną
w dniu 17.03.2015 r.
DYREKTOR PRZEDSZKOLA