Roczny plan pracy
PLAN PRACY
DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ
PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO GMINY LUBIEWO
BOROWIACKA TĘCZA
NA ROK SZKOLNY 2020/2021
Priorytety i podstawowe cele przedszkola na rok szkolny 2020/2021
- Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
- Kształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia swojego i innych; w tym: kształtowanie właściwych postaw w obliczu zagrożenia zdrowia i życia.
- Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.
Główne kierunki pracy w roku szkolnym 2020/2021
- Dzieci w Sieci nowości poznają i o swoje bezpieczeństwo dbają – wykorzystanie w procesie edukacji narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne
i efektywne kształcenie na odległość. - Przedszkolacy – Borowiacy dobre zwyczaje mają i zawsze ich przestrzegają – wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.
Diagnoza stanu przedszkola na dzień 1 września 2020
- Przedszkole ma swoją koncepcję znaną wśród rodziców i środowiska lokalnego.
- Baza lokalowa przedszkola pozwala na realizację przyjętego programu wychowania przedszkolnego.
- Przedszkole posiada bogatą bazę pomocy dydaktycznych i nowoczesnego sprzętu multimedialnego.
- Kąciki zainteresowań są stale wzbogacane, sprzyjają podejmowaniu przez dzieci samodzielnej eksploracji świata, z poszanowaniem ich indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
- Organizacja zajęć w przedszkolu zapewnia wszechstronny rozwój dzieci, rozwija kreatywność, samodzielność, umiejętność współdziałania w grupie oraz przygotowuje je do dalszej edukacji.
- Nauczyciele stosują metody aktywizujące dzieci do działania.
- W trakcie kształcenia na odległość nauczyciele udostępniają materiały w rozsądnej ilości
i odpowiednich odstępach czasowych. Są to: opracowane przez nich propozycje twórczej aktywności dzieci, linki do słuchowisk, audycji radiowych, informacje o programach telewizyjnych (pasma edukacyjne Telewizji Polskiej), a także programy, zabawy on-line, propozycje wykonania prac plastycznych, projektów technicznych, zabaw badawczych
i eksperymentów. - Nauczyciele, organizując dzieciom czas, umożliwiają im samodzielny wybór zabawy, sposób wykonania zadania, organizowania czasu wolnego zgodnie z ich zainteresowaniami.
- Przedszkole działa zgodnie z kalendarzem imprez, uroczystości i wycieczek.
- Nauczyciele ustawicznie doskonalą swoje umiejętności zawodowe.
- Nauczyciele współpracują ze sobą przy organizowaniu codziennej pracy z dziećmi, organizowaniu uroczystości i doskonaleniu zawodowym.
- Rozwijana jest współpraca ze środowiskiem lokalnym na rzecz rozwoju dzieci
- Nauczyciele wykorzystują w pracy z dziećmi wybrane metody multimedialne, które pozwalają przygotować je do bezpiecznego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnej
- Rodzice chętnie podejmują współpracę i są zadowoleni z usług przedszkola.
Przedszkolacy w Sieci nowości poznają i o swoje bezpieczeństwo dbają.
Wykorzystanie w procesie edukacji narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne kształcenie na odległość.
Cele:
- Rozwijanie samodzielności, kreatywności i innowacyjności dzieci.
- Rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci i nauczycieli.
- Dostrzeganie pozytywnych i negatywnych skutków korzystania z cyfrowych mediów
- Kształtowanie dobrych nawyków korzystania z nich
- Rozwój umiejętności logicznego rozumowania jako podstawy kodowania
- Wykorzystywanie TIK w procesie uczenia się
- Przestrzeganie zasad higieny i bezpieczeństwa podczas korzystania z komputera
- Uświadomienie dzieciom, że niekontrolowane używanie mediów cyfrowych często prowadzi do e-uzależnień.
- Rozwijanie w dzieciach potrzeby alternatywnych form spędzania wolnego czasu bez mediów cyfrowych.
- Zwrócenie uwagi na zasady bezpieczeństwa związane z używaniem mediów cyfrowych w domu
Sposób realizacji:
- Zapoznanie dzieci z Kodeksem zasad bezpiecznego korzystania z TIK.
- Organizacja zajęć rozwijających umiejętności posługiwania się narzędziami i zasobami technologii komputerowej i sprzętu komputerowego.
- Wykorzystanie w pracy z dziećmi programów, aplikacji i prezentacji z Internetu.
- Korzystanie przez dzieci ze sprzętu komputerowego w trakcie zabaw dowolnych.
- Przygotowanie prelekcji na temat gier komputerowych – Poznawanie pozytywnych i negatywnych skutków urządzeń technicznych (telewizja, komputer – dziecko w sieci).
- Prowadzenie zajęć „Programowanie na dywanie”.
- Wykorzystywanie tablicy interaktywnej w trakcie organizacji zajęć i zabaw z dziećmi.
- Organizowanie zajęć zdalnych dla dzieci na kwarantannie.
- Wykorzystanie narzędzi Google w kontaktach z rodzicami – ankiety.
Przedszkolacy – Borowiacy dobre zwyczaje mają i zawsze ich przestrzegają.
Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.
Cele:
- Budowanie systemu wartości, odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej.
- Zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa, życzliwości, przynależności do wspólnoty przedszkolnej.
- Wytwarzanie pozytywnych relacji opartych na szacunku, trosce, zaufaniu i wsparciu.
- Korygowanie niewłaściwych postaw.
- Kształtowanie tolerancji i szacunku wobec osób starszych i rówieśników.
- Kształtowanie odporności emocjonalnej z wykorzystaniem różnorodnych metod dydaktyczno – wychowawczych.
- Kształtowanie nawyków dbania o zdrowie i higienę osobistą.
Sposób realizacji:
- Opracowanie i przestrzeganie wraz z dziećmi zasad zachowania się w przedszkolu – stworzenie Kodeksu Grupowego.
- Realizacja programu wychowawczego „Słoneczny przedszkolak Borowiackiej Tęczy”.
- „Czarodziejskie słowa” – wdrażanie do stosowania zwrotów grzecznościowych.
- Ustalenie dyżurów w przedszkolu i zakresu obowiązków z nim związanych
- Zorganizowanie kącika urodzinowego dla dzieci, organizacja urodzin dziecka w grupie.
- Stwarzanie przyjaznego klimatu w grupie sprzyjającego okazywaniu troskliwości i zainteresowania kolegą/koleżanką z grupy, utrzymywanie kontaktu z nieobecnym chorym dzieckiem itp.
- Realizacja programu „Przyjaciele Zippiego”.
PLAN PRACY
PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO GMINY LUBIEWOBOROWIACKA TĘCZA
NA ROK SZKOLNY 2019/20
Priorytety przedszkola:
- Wspomaganie rozwoju dziecka w nabywaniu kompetencji cyfrowych i rozwijaniu kreatywności.
- Kształtowanie zdrowego stylu życia poprzez kreowanie zdrowego stylu życia.
Diagnoza stanu przedszkola:
- Przedszkole jest bezpiecznym miejscem pracy i pobytu dziecka. Teren przy przedszkolu sprzyja zabawom na świeżym powietrzu.
- Baza lokalowa przedszkola i jego wyposażenie pozwalają na realizację przyjętego programu wychowania przedszkolnego
- W przedszkolu realizowane są projekty edukacyjne, które wspomagają pracę z dziećmi.
- Przedszkole działa zgodnie z kalendarzem imprez, uroczystości i wycieczek.
- Nauczyciele mają wysokie kwalifikacje i ustawicznie doskonalą swoje umiejętności.
- Rozwijana jest współpraca ze środowiskiem lokalnym na rzecz rozwoju dzieci
- Rodzice są zadowoleni z usług przedszkola i chętnie podejmują współpracę
Główne kierunki pracy w roku szkolny 2019/20
- Z komputerem się bawimy – dużo rzeczy się uczymy – Rozwijanie i doskonalenie umiejętności
z zakresu kompetencji cyfrowych - Przedszkolaki o zdrowie dbają – dużo ćwiczą i dobrze się odżywiają
Z komputerem się bawimy – dużo rzeczy się uczymy.
Rozwijanie i doskonalenie umiejętności z zakresu kompetencji cyfrowychCele:
- Poznanie stron internetowych dla dzieci
- Korzystanie z gier i zabaw dostosowanych do wieku i możliwości dzieci
- Rozwijanie umiejętności właściwego korzystania ze sprzętu komputerowego i multimedialnego
- Rozwijanie umiejętności korzystania z tablicy multimedialnej
- Poznanie zasad bezpiecznego korzystania z TIK przez dzieci
- Przekazywanie wiadomości z zakresu wiedzy technicznej, pobudzenie ciekawości dzieci, czerpanie radości podczas samodzielnego zaprogramowania robota, rozwijanie zainteresowań technicznych.
- Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnej przy realizacji podstawy programowej
Sposób realizacji:
- Wzbogacić placówkę w nowatorskie pomoce dydaktyczne: laptopy, tablety, tablice multimedialne, ozoboty.
- Poznanie stron Internetowych dla dzieci.
- Poznanie narzędzi TIK przez nauczycielki.
- Organizacja zajęć rozwijających umiejętności posługiwania się narzędziami i zasobami technologii komputerowej i sprzętu komputerowego.
- Wykorzystywanie Internetu – oglądanie prezentacji i filmów edukacyjnych,
- Nauka kodowania przez zabawę, nie tylko z wykorzystaniem narzędzi TIK
- Zajęcia z tablicą interaktywną.
- Stosowanie w pracy z dziećmi aplikacji.
Przedszkolaki o zdrowie dbają – dużo ćwiczą i dobrze się odżywiają
Cele:
- Promowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci i dorosłych.
- Kształtowanie przekonania o konieczności stosowania zasad higieny osobistej
- Poznanie podstawowych zasad racjonalnego odżywiania
- Uświadomienie, że prawidłowe odżywianie ma wpływ na prawidłowy rozwój fizyczny i psychiczny
- Stosowanie zasad i nawyków związanych z kulturalnym jedzeniem i zachowaniem się przy stole
- Rozwijanie różnych form aktywności ruchowej, propagowanie aktywnego sposobu spędzania czasu wolnego.
Sposób realizacji:
-
- Zapoznanie z zasadami kulturalnego zachowania przy posiłkach.
- Zajęcia na PZU Ścieżce Zdrowia.
- Udział w projekcie „Mamo, tato wolę wodę”
- Realizacja programu „Czyste powietrze wokół nas”
- Realizacja programu „Skąd się biorą produkty ekologiczne”
- Udział dzieci i rodziców w Europejskim Tygodniu Sportu dla wszystkich
- Udział dzieci w akcji Cała Polska biega
- Prowadzenie zajęć uwzględniających wzorce właściwych zachowania i utrwalających dobre nawyki.
PLAN PRACY
DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ
PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO GMINY LUBIEWO
BOROWIACKA TĘCZA
NA ROK SZKOLNY 2018/2019
JESTEŚMY POLKĄ I POLAKIEM
Jesteśmy przedszkolem, którego ideą jest kultywowanie i propagowanie wśród dzieci i dorosłych tradycji regionalnych i narodowych.
Co roku w naszej pracy szeroko realizujemy treści zapoznające dzieci
z regionem borowiackim oraz wartościami i symbolami narodowymi.
Uroczyście obchodzimy w przedszkolu Święto Odzyskania Niepodległości
oraz Konstytucji 3 Mają.
W tym roku szkolnym, w związku z obchodami
100 – lecia Odzyskania przez Polskę Niepodległości
postanowiliśmy jeszcze poszerzyć nasze działania i w ten sposób uczcić z dziećmi i rodzicami to wyjątkowe dla naszej ojczyzny wydarzenie.
Nasze działania w planie pracy na rok szkolny 2018/19
zawarliśmy pod hasłem „Jesteśmy Polką i Polakiem”.
Celem działań jest budowanie tożsamości i wspólnoty narodowej, zainteresowanie dzieci historią Polski i Polaków oraz przybliżenie polskich symboli narodowych. Propagowanie i kształtowanie wśród dzieci i dorosłych postaw patriotycznych oraz budzenie miłości do małej i wielkiej Ojczyzny.
Zaplanowane działania:
- Wykonanie gazetki okolicznościowej na korytarzu przedszkola
- Konkursu plastycznego dla dzieci i rodziców „Piękna nasza Polska cała”
- Konkurs grupowy na plakat „Polska – moja Ojczyzna”
- Przedszkolny konkurs recytatorski „Kto Ty jesteś ?”
- Spotkania z historią prowadzone przez nauczyciela historii
- Poznanie zagadnień związanych z Polską i symbolami narodowymi
- Nauka wybranych tańców narodowych
- Poznanie legend polskich – w ramach działań „Poczytaj mi mamo”
- Uroczystości z okazji 100 – lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości
- Zorganizowanie międzyprzedszkolnego konkursu wiedzy o Polsce „Jesteśmy Polką i Polakiem”
- Zapoznanie dzieci z regionem borowiackim w trakcie „Kolorowych dni”