Programy
Swoją pracę dydaktyczno-wychowawczą prowadzimy w oparciu o programy:
- „Nasze Przedszkole”- program edukacji przedszkolnej wspomagający rozwój aktywności dzieci autorstwa Małgorzaty Kwaśniewskiej i Wiesławy Żaby-Żabińskiej,
- „Planeta dzieci. Prawda, dobro, piękno w świecie wartości” autorstwa Jolanty Wasilewskiej,
- „Klucz do uczenia się- moduł matematyczny”- program wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej oparty na teorii L. Wygotskiego , którego autorkami są Galina Dolya i Nikolai Veraksa
- Przedszkolak w krainie kolorów,
- Gimnastyka buzi i języka – fiku, miku wada znika,
- Z angielskim za pan brat,
- Słoneczny przedszkolak Borowiackiej Tęczy – program wychowawczy .
- Aktywny przedszkolak – zdolny uczeń
- Kubusiowi przyjaciele natury
- Bajeczna Księga
- Dzieci uczą rodziców
- Skąd się biorą produkty ekologiczne
- Czyste powietrze wokół nas
- Profilaktyka chorób pasożytniczych – owsica, wszawica, świerzb
Stosujemy też takie metody :
- „Odimienna nauka czytania” autorstwa I. Majchrzak,
- Metoda krakowska nauki czytania Jagody Cieszyńskiej
- Metoda projektów Lilian Katz
- Aktywnego Słuchania Muzyki wg Batti Strauss
- Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne
- Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz
- Pedagogika zabawy Klanza
- narzędzia TIK w przedszkolu
- Drama
- Carla Orffa i Rudolfa Labana, Marii i Alfreda Kniessów
- Zabawy paluszkowe
- Masażyki
Formy pracy z dziećmi:
- Praca indywidualna
- Zabawa oraz inne rodzaje działalności dzieci pozwalające na rozwijanie własnej inicjatywy,
- Czynności samoobsługowe dzieci oraz prace użyteczne na rzecz przedszkola, domu itp.
- Spacery i wycieczki
- Zajęcia zorganizowane przez nauczyciela z całą grupą lub prowadzone w mniejszych zespołach
- Udział w imprezach i uroczystościach organizowanych na terenie przedszkola i poza nim
- Udział w konkursach.
***************************
„SŁONECZNY PRZEDSZKOLAK BOROWIACKIEJ TĘCZY”
PROGRAM WYCHOWAWCZY
PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO GMINY LUBIEWO
„BOROWIACKA TĘCZA”
„Dziecko chce być dobre
Jeśli nie umie – naucz,
Jeśli nie wie – wytłumacz,
Jeśli nie może – pomóż”
Janusz Korczak
Program opracowany przez Ewę Werner i Monikę Nelke w porozumieniu z Radę Pedagogiczną
i Radę Rodziców Przedszkola Samorządowego Gminy Lubiewo „Borowiacka Tęcza” w roku szkolnym 2014/15 w oparciu o:
- Ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z dnia 15 stycznia 2009 r.).
- Konwencję o prawach dziecka z dnia 20 listopada 1989 r.
- Statut Przedszkola Samorządowego Gminy Lubiewo „Borowiacka Tęcza”
- Koncepcję pracy Przedszkola Samorządowego Gminy Lubiewo „Borowiacka Tęcza”
Wstęp
Dziecko jest niepowtarzalną indywidualnością z własnymi poglądami, zainteresowaniami
i umiejętnościami, którego pobudzanie rozwoju w procesie wychowania polega przede wszystkim na dostarczeniu mu bodźców i treści wyzwalających jego własną aktywność, potrzebę ruchu i działania w połączeniu z afirmatywnymi przeżyciami, umacniającymi dobre samopoczucie i wiarę we własne możliwości. Funkcje wychowania przedszkolnego: opiekuńcza, wychowawcza, wyrównawcza i społeczna są ze sobą integralnie połączone i żeby je w pełni zrealizować należy dobrze poznać indywidualne możliwości dziecka i jego potrzeby.
Przedszkole Samorządowe Gminy Lubiewo posiadało od roku 2008 program wychowawczy „Mapa Pogody w grupie”, który po ewaluacji wewnętrznej został zmodyfikowany
i przekształcony w program oparty na dostarczeniu dziecku pozytywnych bodźców oraz na ochronie przed złem i budowaniu dobra.
Charakterystyka programu i warunki realizacji
Program „Słoneczny Przedszkolak Borowiackiej Tęczy” ma na celu świadome wprowadzanie dziecka w system pożądanych zachowań, zapewnienie warunków do pełnego rozwoju osobowego każdego wychowanka, poprawa jakości pracy wychowawczej, uwzględnienie potrzeb społeczności przedszkolnej: dzieci, rodziców, środowiska oraz pracowników. Program zawiera cele, które ukierunkowują działalność nauczyciela oraz wspomagają kształtowanie prawidłowych postaw funkcjonowania dzieci w grupie w oparciu o wzmocnienia pozytywne. Program wychowawczy jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego i zawarty jest w następujących obszarach:
- Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi
i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych - Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych.
- Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku
- Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych
- Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
- Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne
Program wychowawczy „Słoneczny Przedszkolak Borowiackiej Tęczy” ma na celu poprawę jakości pracy edukacyjnej, uwzględnia potrzeby całej społeczności przedszkolnej: dzieci, pracowników, rodziców oraz środowiska. Integruje pracowników i rodziców w realizacji celów wychowawczych, opiekuńczych i dydaktycznych oraz ujednolicenia oddziaływań wychowawczych w przedszkolu i w domu.
Programem wychowawczym objęte są dzieci przedszkolne uczęszczające do Przedszkola Samorządowego Gminy Lubiewo „Borowiacka Tęcza”. Zadania wychowawcze realizowane będą w sposób ciągły przez wszystkich nauczycieli poprzez odpowiedni dobór metod i form pracy, literaturę, pomoce dydaktyczne oraz stosowanie środków wychowawczych wzmacniających pozytywne zachowania dzieci. Nauczyciele będą współpracować z rodziną dziecka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych. Dzieci zaangażują się we wspólne tworzenie i przestrzeganie „Kodeksu przedszkolaka”, który będzie obowiązywał w każdej grupie wiekowej. Pracownicy niepedagogiczni będą wspierać działania nauczycieli i dbać o przestrzeganie praw dziecka.
Program obejmuje funkcjonowanie dziecka w grupie w zakresie podstawowych dziedzin życia przedszkolnego:
- samoobsługi i czynności higienicznych,
- zabaw samorzutnych
- zajęć i zabaw zorganizowanych,
- uroczystości
- spożywania posiłków
- spacerów, wycieczek, zabaw na powietrzu.
Cele programu wychowawczego
Cel główny:
Kształtowanie prawidłowych postaw funkcjonowania w grupie w oparciu o wzmocnienia
pozytywne i wzajemne oddziaływania dzieci, nauczycieli i rodziców.
Cele szczegółowe:
- poznanie i przestrzeganie podstawowych zasad bezpieczeństwa w zakresie poruszania się
w przedszkolu i na drogach, - wdrażanie nawyków higienicznych i kulturalnych,
- usamodzielnienie dziecka,
- eliminowanie zachowań agresywnych,
- przestrzeganie kompromisu w zabawie,
- poznanie i stosowanie zwrotów grzecznościowych,
- wskazywanie dzieciom tego co dobre i złe,
- kształtowanie odporności emocjonalnej,
- rozpoznawanie i nazywanie uczuć, emocji, tj. życzliwości, tolerancji, sprawiedliwości, odpowiedzialności, uczciwości…
- radzenie sobie w nowych i trudnych sytuacjach,
- radzenie sobie ze stresem i porażkami,
- podejmowanie prób kontrolowania swojego zachowania,
- przestrzeganie umów i zasad,
- kształtowanie poprawnych relacji z dziećmi i dorosłymi,
- stwarzanie warunków sprzyjających zgodnej zabawie,
- kształtowanie przynależności do grupy, rodziny.
- zgodne współdziałanie z rówieśnikami i podejmowanie prób rozwiązywania konfliktów na drodze negocjacji,
- rozumienie konieczności szanowania działalności innych (nieprzeszkadzanie innym),
- szanowanie wspólnych zabawek i odkładanie ich na wyznaczone miejsce,
- uznawanie wzajemnych praw do uczestnictwa w zajęciach, rozmowach.
- stosowanie zasad kulturalnego zachowania się przy stole w trakcie spożywania posiłków, wdrażanie nawyku spożywania zdrowej żywności.
- zachowanie bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń rekreacyjnych,
- właściwe zachowanie się podczas korzystania ze środków transportu.
- wspieranie rodziców w ich działaniach wychowawczych
ZADANIA PRZEDSZKOLA
- Zbadać oczekiwania rodziców w zakresie metod wychowawczych.
- Poznać i stosować metody skutecznego oddziaływania wychowawczego.
- Systematycznie prowadzić zajęcia profilaktyczno – edukacyjne uczące dzieci jak radzić
sobie w trudnych sytuacjach oraz chroniące je przed niebezpieczeństwem. - Współdziałać z instytucjami oraz specjalistami w celu otoczenia opieką i terapią dzieci
dotknięte przemocą. - Współdziałać z rodzicami, wykorzystując skuteczne środki komunikacji interpersonalnej dla wspólnego rozwiązywania problemów.
- Wspierać działania wychowawcze rodziców, integrować oddziaływania wychowawcze własne, rodziny i środowiska.
- Prowadzić dostosowane do możliwości dzieci formy wyrabiające asertywność, poczucie własnej wartości, umiejętności słuchania innych i skutecznej komunikacji międzyludzkiej.
- Stosować system wzmocnienia pozytywnych zachowań.
- Uczyć tolerancji i akceptacji inności.
W naszym Przedszkolu
DZIECKO:
- Poznaje swoje prawa i obowiązki.
- Czuje się bezpieczne i akceptowane.
- Posiada własne zdanie i możliwość wyrażania go.
- Ma prawo do popełniania błędów i możliwości naprawiania ich.
- Zna zasady dbałości o zdrowie i przestrzega ich.
- Rozwija się twórczo i jest samodzielne.
- Ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces.
- Organizuje sobie zabawę i współdziała w grupie.
- Uczy się dostrzegać swoje mocne strony.
- Buduje pozytywny obraz samego siebie.
- Jest świadome swojej przynależności narodowej i regionalnej.
- Uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi, szanuje ich wytwory.
- Rozumie, że inni mają takie same prawa jak on.
- Orientuje się w tym co dobre a co złe.
- Dba o estetykę pomieszczeń, zabawki i sprzęty.
- Dba o dobro wszystkich żywych stworzeń.
- Osiąga gotowość szkolną.
W naszym Przedszkolu
RODZICE:
- Znają i przestrzegają statut przedszkola, koncepcję pracy przedszkola oraz realizowane programy.
- Uzyskują fachową pomoc pedagogiczną.
- Otrzymują obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka.
- Mogą mówić otwarcie o swoich spostrzeżeniach na temat pracy przedszkola.
- Bezpośrednio rozmawiać z nauczycielem o trudnych sprawach wychowawczych.
- Mogą czynnie uczestniczyć w życiu przedszkola.
- Czynnie wspierają przedszkole w jego działaniach,
- Chętnie współpracują z nauczycielami, oferują wszechstronna pomoc.
- Są partnerami w tworzeniu klimatu działalności kształcąco – wychowawczej i zarządzania placówką.
W naszym Przedszkolu
NAUCZYCIELE:
- Aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach wewnętrznych placówki.
- Podejmują działania innowacyjne. Są aktywni i twórczy, systematycznie poszerzają zakres swoich kompetencji wychowawczych,
- Tworzą i realizują autorskie programy dostosowane do potrzeb dziecka i placówki.
- Współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
- Doskonalą swoją wiedzę i uzyskują nowe doświadczenia.
- Wykorzystują twórcze i aktywne metody, promując nowatorski styl pracy.
- Uzyskują wyższe stopnie awansu zawodowego.
- Pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują sympatyków i partnerów przedszkola.
- Monitorują efektywność własnej pracy.
- Dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.
- Prowadzą obserwację pedagogiczną i diagnozują rozwój dziecka.
- Dobierają metody wychowawcze i dydaktyczne, które wspomagają indywidualny rozwój dziecka i wzmacniają pozytywne zachowania dzieci.
- Poznać środowisko wychowawcze dziecka, w szczególności oczekiwania rodziców wobec przedszkola.
- Tworzyć bezpieczną dla dziecka atmosferę, warunkującą zdrowie fizyczne i psychiczne.
- Kształtować powszechnie uznane postawy, zgodnie z wartościami: dobra, prawdy, piękna, miłości.
- Ściśle współpracują z rodziną dziecka w celu ujednoliceniu oddziaływań wychowawczych.
System motywacji dzieci
Dzieci potrzebują precyzyjnego określenia, co jest dozwolone, a czego nie wolno. Opracowując wspólnie z nimi kodeks postępowania musimy zarówno wspierać i motywować je do przestrzegania obowiązujących norm i zasad, jak również konsekwentnie je egzekwować.
Skutecznym środkiem wychowawczym są nagrody i pochwały. Mają one wartość zachęcającą do pracy dla każdego człowieka, a tym bardziej dla dziecka. Uznanie i akceptacja mobilizują do dalszych wysiłków.
Program „Słoneczny Przedszkolak Borowiackiej Tęczy” ma na celu wypracowanie takich oddziaływań wychowawczych, które uczyć będą dzieci wspólnego działania zmierzającego do osiągnięcia konkretnych ustalonych wspólnie celi.
- METODY PRACY:
- Podające: opowiadanie, pogadanka, historyjka obrazkowa, wiersze, piosenki, praca z obrazkiem, rozmowa
- Motywacyjne: słoik z makaronem, klamerki motywujące, słoneczko z buźkami na drzwiach.
- Aktywizujące: drama, pedagogika zabawy, pokaz, wystawa
- Problemowe: gry dydaktyczne, burza mózgów, inscenizacja
- Praktyczne: ćwiczenia, gry dydaktyczne zabawy intelektualne np. rebusy, rozsypanki, quizy
- FORMY PRACY
- Praca indywidualna
- Zabawa oraz inne rodzaje działalności dzieci pozwalające na rozwijanie własnej inicjatywy,
- Czynności samoobsługowe dzieci oraz prace użyteczne na rzecz przedszkola, domu itp.
- Spacery i wycieczki
- Zajęcia zorganizowane przez nauczyciela z całą grupą lub prowadzone w mniejszych zespołach
- Udział w imprezach i uroczystościach organizowanych na terenie przedszkola i poza nim
- Udział w konkursach.
Zasady budowania systemu motywacji:
- łączyć nagrody konkretne ze społecznymi,
- stosować nagrody zaraz po wystąpieniu zachowania pożądanego,
- przechodzić od nagradzania ciągłego do sporadycznego,
- unikać nadmiaru nagród,
- skonsultować nagrody z rodzicami,
- nagradzać również próby wykonania czynności, wysiłek a nie tylko efekt,
- zachować konsekwencję w stosowaniu wzmocnień.
Formy nagradzania:
- pochwała indywidualna
- pochwała wobec grupy
- pochwała przed rodzicami
- atrakcyjna zabawa według pomysłu dziecka
- emblemat „Słonecznego Przedszkolaka Borowiackiej Tęczy”
- drobne upominki
- nagroda dla całej grupy – wybrana przez dzieci
Nagradzamy za:
- stosowanie ustalonych umów i zasad
- wysiłek włożony w wykonywanie pracy, zadania
- wypełnienie podjętych obowiązków
- bezinteresowną pomoc innym
- stosowanie zasad ochrony przyrody
- aktywny udział w pracach grupy
Po ustaleniu norm postępowania ustalamy także konsekwencje za brak podporządkowania się im.
Formy wyciągania konsekwencji za niestosowanie się do ustalonych zasad:
- upomnienie słowne
- rozmowa – przedstawienie następstw zachowania (skłonienie dziecka do autorefleksji)
- wyrażenie przez nauczyciela smutku i niezadowolenia z powodu zachowania dziecka,
- odsunięcie na krótki czas od zabawy
- wykonanie pracy na rzecz poszkodowanego np. rysunek jako forma przeproszenia,
- wykonanie pracy na rzecz grupy np. ułożenie zabawek, książek w kącikach zainteresowań,
- rozmowa z rodzicem w obecności wychowanka
- buźka zdjęta ze słoneczka na biurko
- wyjmowanie makaronów ze słoika
- zabieranie klamerki
- zabieranie dyżurów
Konsekwencje wyciągamy za:
- nieprzestrzeganie ustalonych norm i zasad współżycia w grupie i przedszkolu
- stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych
- zachowania agresywne
- niszczenie wytworów pracy innych , ich własności
- celowe nie wywiązywanie się z podjętych obowiązków
Jak pomagać dziecku w sytuacjach trudnych:
- ograniczyć zbędne wypowiedzi,
- kierować polecenia do grupy, a gdy jednostka nie reaguje kierować do niej takie samo polecenie,
- wydawać krótkie polecenia, długie dzielić na etapy,
- nie zmieniać intonacji głosu,
- stosować podpowiedzi werbalne i manualne.
Kodeks przedszkolaka
- Bawimy się wspólnie, zgodnie i bezpiecznie
- Cierpliwie czekamy na swoja kolej i zgłaszamy chęć wypowiedzi.
- Dbamy o zabawki i sprzątamy je po skończonej zabawie.
- Pomagamy sobie nawzajem.
- Używamy zaczarowanych słów: proszę, przepraszam, dziękuje, dzień dobry, dowidzenia.
- Słuchamy Pani i siebie nawzajem.
- Wiemy jak zachować się w łazience, podczas posiłku i w sali.
- Dbamy o środowisko i wszystkie żywe stworzenia.
Kryteria sukcesu
Miarą osiągnięcia celu programu wychowawczego będzie:
Dziecko, które:
- Zna i kultywuje tradycje rodzinne, regionalne, narodowe.
- Umie funkcjonować w środowisku zgodnie z przyjętym powszechnie kanonem norm społecznych.
- Potrafi kulturalnie zwracać się do innych, używa zwrotów grzecznościowych.
- Wyraża swoje uczucia, potrzeby i oczekiwania.
- Rozumie i dostrzega potrzeby innych, akceptuje ich odrębność.
- Potrafi nazywać, wyrażać i kontrolować swoje emocje.
- Rozumie i przestrzega zasad zgodnego współżycia w grupie.
- Umie cieszyć się z własnych sukcesów, docenia sukcesy, potrafi godnie przyjąć porażkę.
- Rozumie znaczenie dialogu w rozwiązywaniu sporów, potrafi argumentować swoje racje, oceny i odczucia.
- Zna i rozumie swoje prawa i obowiązki.
- Wie, że ma prawo do pomocy ze strony dorosłych w sytuacjach trudnych.
- Szanuje wartości takie jak: sprawiedliwość, dobroć, życzliwość, tolerancja, piękno, prawda.
- Potrafi odróżniać dobro od zła.
- Ma poczucie obowiązkowości, odpowiedzialności i wytrwałości decydujące o doprowadzeniu do końca rozpoczętej pracy.
- Interesuje się otaczającym światem, poszukuje odpowiedzi na nurtujące go pytania.
- Rozumie potrzeby stosowania profilaktyki pro zdrowotnej.
- Zauważa sytuacje zagrażające bezpieczeństwu własnemu i innych, potrafi unikać zagrożeń.
- Rozumie potrzebę konieczności przestrzegania zasad zgodnego współżycia ze światem przyrody, przejawia postawy proekologiczne.
Rodzic, który:
- Podejmuje systematyczną współpracę z przedszkolem
- Jest otwarty na rady i sugestie nauczyciela
- Czuje się współgospodarzem placówki
- Bierze czynny udział w życiu przedszkola
Nauczyciel, który:
- Jest przyjacielem dziecka, wspiera je w rozwoju
- Zna i przestrzega prawa dziecka
- Jest otwarty na problemy dziecka i jego otoczenia
- Jest kreatywny i empatyczny
- Zawsze dotrzymuje umów, przyrzeczeń, dochowuje tajemnic
- Potrafi przyznać się do pomyłek i błędów
- Wspomaga rodziców w realizacji ich funkcji wychowawczej
- Pogłębia wiedzę rodziców – informując o osiągnięciach i ewentualnych trudnościach dziecka
- Wspólnie z rodzicami ustala tok postępowania i formy oddziaływań wychowawczych
- Zna warunki życia dziecka
- Odznacza się kulturą osobistą i taktem pedagogicznym
Ewaluacja
- Ewaluacji programu wychowawczego dokonuje się na końcowej radzie pedagogicznej.
- W ewaluacji uwzględnia się opinię wychowanków, rodziców, nauczycieli, pracowników przedszkola.
- Sposoby ewaluacji:
- a) analiza dokumentów:
– Program wychowawczy,
– Księga protokołów rady pedagogicznej,
– arkusze obserwacji, dzienniki,
- b) ankiety dla nauczycieli i rodziców
- c) wytwory dzieci.